MAN - Vaihtoautot

Suomen ensimmäinen kaksisuuntainen latauspiste asennetaan Helsingin Suvilahteen, Helenin aurinkovoimalan ja sähkövaraston yhteyteen. V2G (vehicle-to-grid) -latauspiste mahdollistaa paitsi sähköauton lataamisen, myös sen toimimisen sähkövarastona ja osallistumisen sähköjärjestelmän säätöön. Suvilahteen tuleva julkinen kaksisuuntainen latauspiste on Helenin, Liikennevirran ja Nissanin yhteistyössä toteuttama. Vastaavanlaisia latausasemia ei tiettävästi vielä ole julkisessa käytössä muualla Euroopassa.

- V2G-latauspisteen avulla voidaan hyödyntää auton akkua osana energiajärjestelmää. Tulevaisuudessa sähköautot eivät ole enää vain verkon kuormia, vaan ne voivat toimia osana sähköverkkoa. Kaksisuuntaisen latauksen avulla sähköautojen akkuja voisi hyödyntää esimerkiksi sähköverkon häiriötilanteissa tai jo ennaltaehkäisemään häiriöitä. Helen testaa Suvilahden pilottikohteessa, miten V2G käytännössä toimii, sanoo yksikönpäällikkö Perttu Lahtinen Helenistä.

Suvilahden latauspiste on osa mySmartLife-EU-hanketta. Hankkeessa yhtenä keskeisenä tutkimus-, testi- ja tuotekehitysalustana toimii juuri Suvilahden alue, jossa sijaitsee aurinkovoimala, sähkövarasto ja pian myös kaksisuuntainen sähköautonlatauspiste.

Suvilahden V2G-latauspiste tulee olemaan julkinen latausasema, ja testivaiheessa käyttäjilleen ilmainen. V2G:n toiminnallisuus toteutetaan siten, että auton akku täyttyy sähköverkon tuennasta huolimatta. V2G-latauspiste käy ensivaiheessa Nissanin sähköautoille.

Sähköautonomistaja voi tulevaisuudessa hyödyntää auton akkua energiavarastona kotonaan ja myös osallistua sähkömarkkinan tasapainottamiseen, josta hän voi saada hyötyä osana palvelua.

Sähköautoilijoiden osallistuminen verkon tasapainottamiseen tulee olemaan tärkeää, kun sähköautot ja toisaalta myös aurinko- ja tuulivoimalat yleistyvät. Tarvitaan siis kaiken kokoisia akkuja eli sähkövarastoja. Myös kokonaisuuksia optimoivat ohjausjärjestelmät ovat välttämättömiä, jotta sähkön tuotanto ja kulutus saadaan pysymään tasapainossa.