Teboil

Kuljetusmäärät Suomessa kasvavat ja kuljetusyritykset tarvitsevat työvoimaa. Näkymät tulevaan ovat kuljetusyrityksissä valoisimpia sitten vuoden 2011. Kasvun esteeksi ei saa muodostua rapistuva tieverkosto, muistuttaa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry liittokokouksessaan Lappeenrannassa. Myös kuljettajakoulutuksen aloituspaikat on turvattava.

SKAL:in mukaan vastoin julkisuudessa esitettyjä arvioita, logistiikan digitalisaatio ei poista raskaan liikenteen kuljettajan ammattia eikä kuorma-autoja. Kun kuljetuksen hallinta sähköistyy, muuntuvat kuljettajan tehtävät sen sijaan entistä monipuolisemmiksi ja vaativammiksi. Kuljettajalla on oltava hallussaan laaja osaaminen liikenteen, ajoneuvon ja kuorman hallintaan sekä viestintään liittyvistä järjestelmistä.

Kuljettajakoulutuspaikkojen määrää ei saa alentaa nykyisestä. Raskaan liikenteen kuljettajan ammatti on vaativa, vastuullinen ja tärkeä myös tulevaisuudessa, SKAL:in julkilausumassa mainitaan.

Lisäksi SKAL haluaa tuoda esille, että tiestön korjausvelan maksamista on jatkettava rivakasti. Tiestön kunnolla on suuri merkitys koko maan kilpailukyvylle. Toimiva ja hyväkuntoinen tieverkko pienentää liikenteen päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta. Panostus tieverkkoon on investointi tulevaisuuteen ja maamme hyvinvointiin.

KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.