DB Schenker on aloittanut HCT- eli High Capacity Transport -yhdistelmien käyttökokeilun. Ensimmäinen kahdesta HCT-yhdistelmästä on aloittanut liikenteen toukokuussa Vantaa - Turku -välillä. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt luvat myös reiteille Vantaalta Kruunupyyhyn, Kajaaniin ja Joensuuhun sekä Turusta Kuopioon. Kokeiluluvat ovat voimassa vuoden 2021 loppuun saakka.

Aiemmin DB Schenker on ottanut HCT-yhdistelmät käyttöön Ruotsissa Göteborgin ja Malmön välillä. Yhtiö selvittää HCT-kokeilulla millaisiin kuljetuksiin normaalia suurempaa kalustoa kannattaa käyttää ja millaisia hyötyjä ja haittoja erilaisten yhdistelmien käytöstä syntyy.

- Selvitämme HCT-yhdistelmien käyttökokeilussa toimipisteverkostomme soveltuvuutta HCT-kalustolle, runkokuljetusten tehostamista sekä kotimaan tasolla että tuonti- ja vientikuljetusten yhteydessä. Tällä hetkellä ajamme vuorokaudessa yli 700 runkoliikennevuoroa kotimaan tuotannossa. Näiden lisäksi tulevat puoliperävaunuilla operoitavat tuonti- ja vientikuljetukset, sanoo DB Schenkerin maakuljetuksista vastaava johtaja Petteri Nurmi.

DB Schenkerin kokeiluun tuleva HCT-yhdistelmä koostuu kolmeakselisesta vetoautosta ja kahdesta kolmeakselisesta puoliperävaunusta, jotka on yhdistetty kaksiakselisella apuvaunulla eli ns. dollyllä. Dollyn ja jälkimmäisen puoliperävaunun voi korvata myös varsinaisella perävaunulla.

HCT-yhdistelmän vetoautona käytettävä Mercedes-Benz Actros 2663 LS 6x4 on tavallista tehokkaampi ja välitraileri on valmistettu räätälöidysti kääntyvyyden varmistamiseksi. Kuormatilat ovat kylkiaukeavia, toisessa yhdistelmässä FNA-luokituksella, mikä mahdollistaa lämpötilasäädellyt kuljetukset. Vetoauton osalta tutkitaan erityisesti uuden hypoiditelivedon käytöstä saatavia kokemuksia.

KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.