MAN - Vaihtoautot


Väkeä riitti pilvin pimein, kun Sisu-Timo Korhonen paljasti Kuljetus 2017 uutispommin.

Sisu laukaisi Jyväskylän Kuljetus 2017  avajaispäivänä 18.5. kello 14.00 näyttelyn rajuimmann uutispommin: Sisu Polar kehittää tarpeen vaatiessa jopa 1 140 hevosvoimaa ja vääntöä peräti 5 000 Newtonmetriä!

Auto, tekniikka ja kuljetus 4/17 ennakoi Sisulle 1 000 hv. Sille naurettiin. Puhuttiin jopa "iltapäivälehti-journalistiikasta". Arvio meni 140 hv:aa alakanttiin!

Koskaan ei ole autoalan suomalaisessa tiedotustilaisuudessa ollut yhtä paljon väkeä. Kuljetus 2017 päänäyttämö oli täynnään väkeä, kun Sisu-Auton hallituksen puheenjohtaja Timo Korhonen paljasti mustan verhon alta Sisu-runkoon asennetun Mersu-moottorin ja sen kylkeen asennetun sähkötoimisen lisävoimapaketin.


Visedo-Exertus sähkövoimakomponentti on asennettu diesemoottorin ja vaihdelaatikon väliin, akkupaketti omassa laatikossa vasemmalla.

Sähköisen vomalinjan komponenttien toimittaja on lappeenrantalainen Visedo Oy. Hybridivoimalinjan ohjausjärjestelmän toimittaa seinäjokelainen Exertus Oy. Testauksista merkittävän osan on toteuttanut Oulun yliopiston konetekniikan osasto.

Sähkömoottori on asennettu dieselmoottorin ja vaihdelaatikon väliin. Ohjausjärjestelmä hoitaa tarvittaessa automaattisesti lisävoiman syöttämisen, akkujen sähkövaraston  latauksen ja ajajan informoimisen. Halutessa kuljettaja voi ohittaa lisävoima-automatiikan toiminnan käsiohjauksella. Käytännössä kokonaisuudesta otetaan ulos noin 800 hv. Fuller laatikko ja vetolinja tuskin täysiä tehoja kestäisi.


Timo Korhonen (vas.) ja menestyksellinen Visedo-Exertus tiimi "luomuksensa" takana.

Sisu hybridi-Polarin pääasiallinen tavoite on polttoainekulutuksen ja päästöjen pienentäminen samalla kun suorituskyky, teho ja vääntö, paranee tarvittaessa ääriolosuhteissa.

Yksi Sisu hybridi-Polar on ollut testiajossa tien päällä pohjoisessa jo pari kuukautta. Toinen samanlainen on jatkuvasti testiajossa Karjaan tehtaan ympäristön tiestössä. "Testiajot ovat sujuneet liiankin hyvin, ongelmitta", Timo Korhonen kertoi taputtavalle lehdistölle ja yleisölle Kuljetus 2017 tiedostustilaisuudessa 18.5.