MAN - Vaihtoautot

StreetScooter-sähköpakettiauto testeissä Turussa

Bombardierin entisessä raitiovaunutehtaassa Saksan Aachenissa alkanut Saksan Postin alkuun upeasti edennyt Streetscooter sähköjakeluauton valmistus loppuu Saksan Postin osalta 2020 loppuun mennessä. "Se on looginen seuraus siitä, että Streetscooterin valmistus on tuottanut Postille 100 miljoonan euron tappion", konsernijohtaja Frank Appel ilmoittaa.

Streetscooteria valmistetaan eri akseliväleillä pääasiassa kaappiautoina ja lava-autoina. Myös Ford Transitista on tehty sähkötoiminen muunnos.

Streetscooteria myytiin myös vientiin etenkin Belgiaan ja Alankomaihin. Sähköpakettiauton suurimpana käyttäjänä ja myynnin edistäjänä on toiminut Saksan Postin maailman suurimpiin kuljetusliikkeisiin kuuluva DHL.

DHL Express on aloittanut paketti- ja asiakirjalähetysten toimittamisen sähköautolla Suomessa Turun keskustassa. Kyse on ajoneuvon ensimmäisestä testistä Suomen olosuhteissa. 

Amazon osti 40 Streetscooteria ja 60 latausasemaa Müncheniin (2020-01-16)

Amazon hankki StreetScooter-pakettiautoja käyttöönsä

Samalla kun ensimmäinen StreetScooter sähköjakeluauto on aloittanut toimintansa Suomen Turussa, verkkokauppayhtiö Amazon ostaa 40 StreetScooteria ja 60 latausasemaa tavarajakeluunasa Saksan Münchenissä.

StreetScooter on Euroopan autoteollisuuden suurimpia kansainvälisiä menestyjiä. Saksan Posti perusti 2014 itselleen tarkoitettujen sähkö-jakeluautojen valmistuksen Aachenin kaupungissa toimineen Bombardierin raitiovaunutehtaan entisiin tiloihin. Tuotteesta tuli nopeasti suurmenestyjä, joka Saksan Postin DHL-kuljetusyrityksen tilauksilla valloitti nopeasti myös Hollantia, Belgiaa, Ranskaa. Nyt yli 12 000 valmistetun StreetScooterin lukuisat eri mallit ovat käytössä maailmanlaajuistesti Kiinaa myöten.

StreetScooter-sähköpaku tositesteissä Turussa (2020-01-10)

DHL Express on aloittanut paketti- ja asiakirjalähetysten noudon ja jakelun sähköautolla Turun keskustassa. Saksalaisvalmisteista sähköistä StreetScooter-jakeluautoa testataan nyt ensimmäistä kertaa Suomen olosuhteissa.

DHL Express on yhteistyökumppanina Turun kaupungin isännöimällä CityHUB-lähijakeluasemalla, joka on osa Citylogistiikan uudet ratkaisut -hanketta. 

- Kesällä CityHUB toimi kahden keskusta-alueella liikkuneen pyöräkuriirimme tukikohtana. Tammi-huhtikuun aikana pyörät korvataan sähköautolla eli ympäristöystävälliset jakelut saavat jatkoa. DHL:n ympäristönsuojelutavoitteena on vähentää kaikki logistiikan päästöt nollaan vuoteen 2050 mennessä, ja nouto- ja jakelutoimintojen päästöjen leikkaaminen on tärkeä osa tätä matkaa, kertoo DHL Expressin toimitusjohtaja Oktay Nuri.

Deutsche Post DHL -konserniin kuuluvan StreetScooter GmbH:n valmistamat jakeluautot ovat laajalti konsernin käytössä Saksassa: ajoneuvoja on jo 11.000, ja niillä on ajettu tähän mennessä yhteensä yli 120 miljoonaa kilometriä. 

- Konsernin oma sähköauto on suunniteltu nimenomaan postin ja pakettien jakeluun, joten kuormatila on isokokoinen ja kevyttä tavaraa mahtuu kyytiin paljon. Saksassa auton 40 kWh:n akku ja vajaan 200 km:n kantama ovat riittäneet hyvin keskusta-ajoon ja lyhyisiin siirtymiin. Turun tämänhetkinen leuto alkutalvi ei myöskään ole aiheuttanut ongelmia, mutta todelliseen testiin päästään tietenkin vasta pakkasten tullen. Autoon asennettu telematiikka välittää valmistajalle yksityiskohtaista tietoa mm. ulkolämpötilasta, ajokilometreistä ja akun suorituskyvystä ja auttaa siten jatkokehitystyössä, kertoo DHL Expressin operatiivinen johtaja Janne Appel.

Ford, DHL, StreetScooter-Transit vetykuorma-auto (2019-05-30)

Kevytkuorma-auto Streetscooter-Transit käyttää vetyä ja polttokennoa

Ford, DHL ja StreetScooter ovat kehittämässä 4,5 tonnin StreetScooter-Transitista vety-polttokennoautoa. 100 vety-StreetScooter-Transitia on tarkoitus saada tien päälle vuonna 2020. Tuotannon alkuun päästään jo vuonna 2021. Rahoitusta tulee Saksan liittovaltion 2007 perustetulta vety-polttokenno teknologiaohjelmalta.

Fordin Kölnin tehtaalla valmistettu noin kuusi metriä pitkä StreetScooter-Transit saa pakettiautokorin 1000 litran tavaratilalla ja 800 kilon kantavuudella. Moottori tulee olemaan 122 kW/166 hv:n sähkömoottori 40 kWh akkupaketilla. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 120 km/t. Toimintamatkaa pitäisi riittää 500 km:iin kuuden kilon vetysäiliöllä. Suoritusarvoillaan vetykäyttöinen StreetScooter-Transit lyö puhtaan akkusähköisen veljensä, jonka toimintamatka on 200 km ja huippunopeus 90 km/t. (Vogel)

Ensimmäinen StreetScooter Ruotsiin (2018-12-18)

Adayservicen ensimmäinen sähkötoiminen StreetScooter Ruotsissa 

Huhtikuussa 2018 perustettu start-up yritys Adayservice Göteborgissa saa käyttöönsä ensimmäisen sähkötoimisen Streetscooter-kaappiauton Ruotsissa. Adayservice on erikoistunut kokoamaan ja kuljettamaan huonekaluja.

- Halusimme alusta lähtien kuljettaa mahdollisimman ympäristöystävällisesti. Etsimme sopivaa sähköllä toimivaa autoa, jonka kaappilavalle mahtuisi huonekaluja. Se osoittautui yllättävän vaikeaksi. Meille tarjottiin ratkaisuksi kaasulla toimivia autoja, mutta pidin pääni, halusin sähköllä toimivan, ja se löytyi lopulta Saksasta, yrityksen toimitusjohtaja Daniel Adolfsson sanoo.

StreetScooter on Saksan Postin ja DHL:n omistama pari vuotta sitten Aachenin kaupunkiin Bombardierin entiseen raitiovaunutehtaan tilohin perustama sähköautojen valmistuslinja. Tarkoitus oli tehdä omaan käyttöön postipaketteja kuljettava sähköauto, mutta ennätysnopeasti StreetScooteriksi ristitystä autosta tuli menestystuote, jonka markkinointi laajeni Saksan rajojen ulkopuolelle Euroopan laajuiseksi, ja valmistusmäärä moninkertaistui.

Suomessa kysytään hyvällä syyllä: milloin Suomen Posti huomaa StretScooterin? Onhan Suomen Postilla jo ennestään kokemuksia sähkö-jakeluautojen käytöstä kuljetustoimissaan.

Ford valmistamaan sähköistä StreetScooter WORK XL -pakettiautoa (2018-10-09)

Ford on aloittanut StreetScooter WORK XL -sähköpakettiauton tuotannon Kölnissä, missä sijaitsee myös Fordin Euroopan pääkonttori. Keskikokoluokan sähköpakettiauto perustuu Transitin alustaan. Pakettiautossa on täyssähköinen voimansiirto ja StreetScooterin tarpeiden mukaan suunniteltu ja rakennettu kori.

Noin 180 Fordin työntekijää työskentelee kahdessa vuorossa rakentaakseen 16 WORK XL -autoa päivässä. Vuosituotanto on 3 500 kappaletta. WORK XL on StreetScooterin malliston suurin pakettiauto, jonka 20 m3:n tavaratilaan mahtuu yli 200 pakettia, ja sen kantavuus on jopa 1 275 kg. Ford valmistaa pakettiautoa eri sähkömoottori- ja litiumioniakkuvaihtoehdoilla. Moottori tuottaa tehoa jopa 90 kW (122 hv) ja maksimivääntö on 276 Nm. WORK XL:n akkukapasiteetti on jopa 76 kilowattituntia, mikä mahdollistaa jopa 200 kilometrin toimintasäteen. Dieselmoottoreihin verrattuna jokainen tavarankuljetuspakettiauto vähentää CO2-päästöjä 5 tonnia vuodessa ja säästää 1 900 litraa polttoainetta.

Deutsche Post käyttää WORK XL -autoja kaupunkien sisäisiin pakettitoimituksiin Saksassa, mutta sähköpakettiautojen toimitukset tulevaisuudessa myös kolmansille osapuolille ovat harkinnassa.

Sähköisellä voimansiirrolla on merkittävä rooli Fordin Europan mallistossa. Yhtiö investoi sähköautoihin 9,5 miljardia euroa ja tuo markkinoille vuoden 2022 loppuun mennessä maailmanlaajuisesti yhteensä 40 sähköautoa. Näistä 16 on täyssähköautoja.

Syksyn 2018 Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssä Ford esitteli ensimmäistä kertaa Transit Custom plug-in hybrid (PHEV) -pakettiauton. Transit Custom PHEV -mallin hybridivoimalinja mahdollistaa jopa 50 kilometriä päästötöntä ajoa ja käyttää Fordin 1.0-litraista EcoBoost-bensiinimoottoria kokonaistoimintasäteen jatkamiseksi yli 500 kilometriin.

Streetscooter tuplasi tuotantomääränsä (2018-05-31)

Saksan Postin pienenä paikallisena kokeilutyönä alkanut sähköjakeluauton, Streetscooter'n, valmistus on parissa vuodessa kasvanut 20 000 Streetscooter sähköautoa vuodessa valmistavaksi autoteollisuudeksi.

30. toukokuuta 2018 avattiin Saksan Düren'ssä 10 000 Streetscooter Work ja Work L alustaa, pickup'ia, ja 4-8 m3 vetoista kaappiautoa vuodessa valmistava tuotantolinja. Sillä kaksinkertaistuu alun perin Aachenin kaupungissa alkanut ja vuodessa 10 000 Streetscootterin valmistukseen kasvanut tuotanto. Uusi tehdas avaa 250 uutta työpaikkaa. Uusimpiin mallivaihtoehtoihin kuuluvat mm. kippilava ja kylmäkuljetuskaappi. Ford Transitista sähköautoautoksi tehty muunnos edustaa suurinta Streetscooter-mallivalikoimaa.

Saksan Postilla on omassa käytössä noin. 6000 Streetscooteria. Postin lisäksi Streetscooterin suurkäyttäjiin kuuluvat DHL sekä erikokoiset kaupungit, kunnat, kuljetusyritykset, energiayritykset, lentoasemat, catering-yritykset ja kauppaketjut Saksan lisäksi mm. Belgiassa, Hollannissa ja eräissä muissa maissa Euroopassa.

Myös Englannin Milchman jakaa nyt maitoa Streetscooterilla

Brittilläinen Milk & More on ostanut 200 Streetscooter sähkö-jakeluautoa Saksan Postilta. Niillä jaetaan jatkossa perinteen mukaan aamuvarhaisella maito- ja tuoretuotteita äänettömästi ja ympäristöystävällisest kauppoihin ja kotitalouksille. Streetscooter jatkaa sähköajoneuvoilla maitoa jakavaa 1930-luvulla alkanutta Milchman-perinnettä.

Streetscooter yhä vahvemmin BMW:lle (2018-01-12)

Saksan Postin huippumenestyksen saavuttanut jakeluauto, sähkötoiminen  Streetscooter, sai joulukuussa vahvaa "kehitysapua" BMW:ltä, kun sitä alettiin varustaa BMW i3:n akkupaketilla. Tuorein uutinen kertoo BMW:n kuljetuspalveluihin erikoistuneen tytäryrityksen, Alphabetin ottaneen hoiviinsa Streetscooterien jakelun. Seuraavan askeleena Alphgabetillä tulee olemaan 500 Streetscooterin varasto.

- Yhteistyö Streetscooterin kanssa merkitsee meille uutta askelta kohtaamaan sähköjakeluautoihin kohdistuvaa alati kasvavaa kysyntää, Aphabetin johtaja Tim Belterman toteaa.

Saksan Posti autonvalmistajaksi (2017-10-06)

Omatekoinen sähköpakettiauto kaupunkijakeluun, avolavalla ja umpikaapilla, pitkällä ja lyhyellä akselivälillä, teki Saksan Postista (Deutsche Post) autotehtaan. Streetscooterin kaupallinen menestys - se on löytänyt tiensä myös Saksan rajojen ulkopuolelle (Belgia, Hollanti) ja suurille kuljetus- ja logistiikkayrityksille (mm. DHL) - on nostanut sen vuosituotantoa jo epävirallisten tietojen mukaan yli 20 000:een.

Nyt Saksan Posti ei aio tyytyä vain akkusähköllä toimiviin Streetscootereihin, vaan "muutamia satoja" tullaan valmistamaan myös polttokennon avulla vetyautoiksi. Toimintamatkan kerrotaan näin ylittävän 500 km.

- Haluamme näin näyttää, miten paljon innovaatiovoimaa meillä on kasvihuonepäästöjen alentamiseksi Saksan Postin ja DHL:n piirissä on, DHL:n johtokunnan jäsen Jürgen Gerdes perustelee.

(Vogel)

Saksan Posti autonvalmistajaksi (2017-04-11)

Kerroimme taannoin Saksan Postin suunnitelmista ryhtyä valmistamaan sähköllä toimivaaStreetscooter nimistä postiautoa omiin tarpeieseen, joksi arvioitiin noin 10 000 kpl. Samalla Deutsche Post ilmoitti valmistavansa enemmänkin myyntiin ulkopuolisille, jos kiinnostusta riittää. Nyt se ilmoittaa kaksinkertaistavansa tuotantomäärän 20 000:een vielä kuluvan vuoden aikana.