Scania summer trucks

Renault Trucks kehitti neljä vuotta takaperin ensimmäisen Urban Lab 1 -kaupunkijakeluautokonseptinsa. Nyt esiteltävä konseptiauto jatkaa ensimmäisen kaupunkikonseptiauton viitoittamaa polkua. Urban Lab 2 -konsepti valmistuu yhdessä kuuden yhteistyökumppanin kanssa ja siinä tullaan yhdistelemään tuoreimpia tarjolla olevia polttoaineenkulutuksen pienentämiseen johtavia tekniikoita ja sovelluksia.

Virtaviivaisen konseptiauton alustaksi on valittu Renault Trucksin 19-tonninen D Wide kuorma-auto. Konseptin kehittämiseen osallistuvien toimijoiden tavoitteena on saavuttaa...

...aerodynamiikan, hybiridi-voimalinjan sekä matalakitkaisten renkaiden ja viimeisimpien telematiikkaratkaisujen avuin 13 prosentin polttoainesäästöt, tavalliseen malliin verrattuna.

Samalla on tarkoitus luoda suuntaviivat 2020-luvun jakeluautomallistolle.

Auton ohjaamo ja kylmäkuljetusten vaatimusten mukainen kuormakori on muotoiltu aerodynamiikan ehdoilla. Ensimmäisenä haasteena oli keulan eli otsapinta-alan pienentäminen. Tavallisesti ohjaamon yläpuolelle asennettava kylmäkone vietiin auton alustaan. Lisäksi kuormakorin kattoa ja perää on muokattu ilmanvastuksen pienentämiseksi pyöreämpään suuntaan. Kaikki keulan ja alustan ilmanvastukseen vaikuttavat raot on peitetty PVC-tekstiilistä valmistetuin suojin.

Dieselmoottorin yhteyteen vietyyn start&stop mikrohybridi-järjestelmään on lisätty jarrutusenergian talteenotto. Sen talteen ottamaa virtaa käytetään auton apulaitteissa.

Telematiikkapuolelle tuotu GPS-pohjainen tiedonkeruu- ja navigointijärjestelmä hyödyntää auton polttoaineenkulutustietoja reittivalinnoissaan. Järjestelmä ehdottaa taloudellisinta reittiä eri osoitteiden välillä.

Lisäksi auto voidaan liittää liikennevalojen ohjausjärjestelmään. Urban 2 -konseptiauton lähestyessä liikennevaloihin auton järjestelmä saa tiedon valojen vaihtumisesta liikenteenohjaukselta. Saadun tiedon perusteella auton järjestelmä laskee ja opastaa kuljettajalle polttoainetaloudellisimman lähestymistavan risteysalueelle. Lisäksi ohjelma seuraa liikenteen sujuvuutta ja tarjoaa tarvittaessa vaihtoehtoista reittiä kohteeseen.

Valmistaja ilmoittaa auton ensimmäisten, suljetulla alueella suoritettavien koeajojen alkavan vielä tämän vuoden puolella. Varsinaiset liikennekokeilut on tarkoitus aloittaa helmikuussa 2017 ja lopullisten tulosten kerrotaan olevan saatavilla vuoden 2018 aikana.