MAN - Vaihtoautot

Saksan valtionrautateiden, Deutsche Bundesbahnin ja vihervasemmiston (Vihr. ja SDP) ankarasta vastustuksesta huolimatta Monsteri-rekoiksi nimitetyt 25,25 m pitkät puolipv-yhdistelmät valloittavat yhä enemmän päätieverkkoa ja yhä useampia liittovaltioita. Tämä siitä huolimatta, että Saksan liittovaltion eduskunta on päättänyt, että 25,25 pitkien virallista hyväksyntää Saksan tieverkkoon ei käsitellä vuoden 2016 aikana.

Tällä hetkellä jo 13 liittovaltiota 16:sta on antanut yhteensä 11 600 km pääteitä erikoisluvalla Monsteri-rekkojen liikennöitäviksi "koemielessä". 900 km lisää odottaa hyväksyntää Baden-Würtenbergissä. 56 kuljetusyritystä on saanut luvan 145 Monsteri-rekalleen liikennöidä erikoislupien puitteissa. 

ACEA:n eli Euroopan autonvalmistajien liiton kuorma-autojaos on pitkään ajanut 25,25 pitkien hyväksyntää koko Saksassa iskulauseella "Kaksi autoa kolmen kuormalla säästää energiaa, kuljetuskustannuksia ja päästöjä". Liikenneministeri Alexander Dobrint (CSU) on antanut avoimesti tukensa 25,25 pitkien hyväksynnälle Saksan tieverkossa.Llopullinen päätös mahdollisine rajoituksineen siirtyy ensi vuoden puolelle kuten Saksan eduskunta on asiasta sopinut.