MAN - Vaihtoautot

Liikenne- ja vitsintäministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle esityksen, jonka mukaan kunnat vapautettaisiin asteittain nykyisestä hiekoitushiekan siirtovelvoitteestaan.

Lausuntokierrokselle lähteneen esityksen mukaan vuoden 2018 alusta lähtien kuntien ja kaupunkien alueille kertyneen hiekoitushiekan keräys ei olisi enää kuntasektorin vastuulla. Jatkossa edellä mainitut huoltotoimenpiteet hoidettaisiin yksityisin voimin, kuorma-autoihin tätä tarkoitusta varten kehitetyllä, katupölyn koostumuksen ja rakenteen tunnistavalla keräyslaitteistolla.

Suomessa kehitetyn ja jokaiseen rekisteröityyn ja maamme alueella operoivaan ulkolaiseen yli 6,5 -tonnin kokonaispainoiseen autoon pakolliseksi tulevan, noin 2000 kg painavan Pölyvex 2000 laitteiston kustannusarvio on nykyisellä autokannalla 27 000 euroa autoa kohden.

Katu-alueiden puhdistus on tarkoitus suorittaa paikallisten kuorma-autoyrittäjien voimin, siten että valtio korvaa laitteiston käytöstä 1,04 euroa ajettua kilometriä kohden. Kilometriseurannan ja kilometrikorvausten valvonta on annettu juuri perustetun InnApita-Secure Start-up -yhtiön hoidettavaksi.

InnApita-Securen julkaiseman tiedotteen mukaan nyt aloitettava kokeilu on vain pyramidin huippu uusissa kuorma-autoilijoille tulevaisuudessa tarjottavissa ansaintamahdollisuuksissa.

Siirtovelvoitteen muutoksen tavoitteena on ollut varmistaa yhteiskunnallisesti merkittävien katujen ja piha-alueiden puhtaanapysyminen myös hiekoitus-sesongin ulkopuolella.

Hiekoitushiekan siirtovelvoitteen piiriin kuuluvat aluksi Pirkanmaan ja Päijät-Hämeen sekä Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueelle rekisteröidyt kuorma-autot.

Nyt suunniteltava järjestelmä on tutkimustemme mukaan ainoa vaihtoehto hiekoitushiekan ja katupölyn puhdistamiseen tulevaisuudessa. Samalla se antaa kunnollisen piristysruiskeen suomalaiselle, laittoman kabotaasin kanssa painivalle kuljetusalalle. Lakialoite alustettiin siltä kannalta että keräyslaitevelvoite koskisi myös maamme alueella liikkuvia ulkolaisia hyötyajoneuvoja, kertoo Kansallisen katupölyinstituutin yli-intedentti Dustin Nose-Canal Mikkelin kansallisilla katupölypäivillä.

Siirtovelvoite on säädetty tietoyhteiskuntakaaressa määräaikaiseksi, ja sen voimassaolo päättyy vuoden 2039 lopussa. Muutos nopeuttaa hallituksen tavoitetta norminpurusta.