MAN - Vaihtoautot

Todella raskaat, sohjoiset ja luminuoskaiset tieolosuhteet eivät lannistaneet 30. Arctic Testiin osallistuneita kahta Nissanin sähköautoa. Nolla-asteisessa säässä ensimmäinen Suomeen saapunut Nissan Leaf 30 kWH akkupaketilla jäi 155 km pikällä taipaleella Kempeleestä Isosyötteen huipulle 1,1 km vajaaksi. Paluumatkalla Isosyötteen huipulta yhtä huonoissa tieolosuhteissa Leafilla oli 12 km:n vara Kempeleen maalissa. Leaf kulki matkan tasaisella 75-80 km/t nopeudella ilman akkujen välilatausta.

Vielä suurempi yllättäjä oli Nissan e-NV200 sähköpakettiauto 24 kWh akuilla. Kolmen tunnin välilatauksella Pudasjärvellä e-NV200 selvitti matkan ilman vaikeuksia, samoin paluumatkan. e-NV200 oli varustettu Kempeleessä toimivan Polar Heater Oy:n prototyyppiasteella olevalla akkupaketin lämmitysverhouksella. 

30. Arctic Testin pääkohteena oli kuusi erimerkkistä pakettiautoa. 10 kansainvälistä erikoistoimittajaa ja järjestävän Auto, tekniikka ja kuljetus ammattilehden toimittajat suorittivat kaksiviikkoisen testin ajo- ja hallintakokeet. Testit suoritettin ensimmäisen kerran kitkarenkailla. Tiet olivat valtaosaltaan vesikerroksen peittämiä jääpintaisia. Testi päättyi 12.2. Pudasjärven Isosyötteellä.

Auto, tekniikka ja kuljetus 2-4/2016 purkaavat 30. Arctic Testin tulokset kuuden pakettiauton, kahden sähköauton, Volvo XC90 Plug-In Hybridin ja Lada Samara E85 FlexFuelin sekä Neste NEXBTL-, Woikoski Fuel Cell-, Nissan ElectricCars- ja ajotapahtumaa pilkkovan Driveco-päivitysten osalta.