MAN - Vaihtoautot

Unkarissa astui vuoden alussa voimaan uusi laki, jonka mukaan unkarilaiset maahantuojat ja viejät ovat velvoitettuja rekisteröitymään maan sähköiseen tieverojärjestelmään EKAERiin. Järjestelmää käytetään jatkossa myös maanteitse kuljetettavien tuonti- ja vientilähetysten seurantaan Euroopan yhteisön sisäkaupassa. Uuden toimintamallin tarkoitus on auttaa Unkarin veroviranomaisia varmistamaan, että arvonlisäverot maksetaan asianmukaisesti.

Toimintamalli velvoittaa unkarilaiset alv-velvolliset yritykset raportoimaan tiedot lähetyksistään EKAER-järjestelmään ennen kuljetusta. Raportointivelvollisuus riippuu lähetyksen nimikkeestä, koosta ja arvosta. Tarkempaa tietoa aiheesta: http://ekaer.hu/information/en/ 

Viennissä Unkariin on viejän pyydettävä lähetyksen unkarilaiselta vastaanottajalta EKAER-numero, jolla tämä on tavaraerän rekisteröinyt, ja ilmoitettava se kuljetustilauksen yhteydessä. EKAER-järjestelmään tulee myös täydentää lähtevän kuljetusyksikön rekisterinumero, joka viejän tulisi välittää unkarilaiselle asiakkaalleen EKAER-järjestelmään syöttöä varten. Samoin tuonnissa Unkarista on suomalaisen vastaanottajan pyydettävä toimittajaltaan EKAER-numero ja kuljetustilausta tehdessään ilmoitettava se kuljetusyritykselle. Mikäli unkarilainen vastaanottaja / lähettäjä ilmoittaa, ettei lähetys tarvitse EKAER-rekisteröintiä, ilmoitetaan tämä tieto kuljetusyritykselle, jolloin asiakirjoihin merkitään „EKAER not needed“. 

Unkarin viranomaiset ovat testanneet järjestelmää alkuvuoden ajan, eikä lähetyksen rekisteröimättömyydestä ole sinä aikana aiheutunut virhemaksuja. 1.3.2015 alkaen järjestelmää on alettu soveltaa täydessä mittakaavassa ja myös virhemaksut ovat astuneet voimaan. Kuljetusyritys on oikeutettu laskuttamaan mahdolliset lisäkulut toimeksiantajalta, jolta puutteelliset tiedot on saatu.

Rahditusyhtiö DHL Freight ilmoittaa ettei voi ottaa lähetystä kuljetettavaksi, ennen kuin sille on toimitettu EKAER-numero - tai tieto, ettei lähetys tarvitse EKAER-numeroa.